Encreuat de Nadal - 03

Acceptant el convit de participar en aquest CALENDARI d'ADVENT 2011, ho faig amb un dels jocs que us proposo de tant en tant al XAREL-10. Concretament he preparat una sèrie de Mots Encreuats Temàtics Nadalencs dedicats a quatre temes ben concrets de la nostra rica tradició del temps de Nadal. Ha arribat l'hora del tercer...

LES NADALES

"A la mitjanit del dia 24 de desembre hi ha el costum de cantar Nadales davant del pessebre, acompanyant-se de diversos instruments populars com la simbomba, la pandereta, la picarola, el cèrcol i els ferrets. Hom considera que aquesta tradició és una continuació de les cançons que s'interpretaven dins de l'església en un ambient de gatzara. En sortir del temple la representació del quadre del naixement i traslladar-se al de la llar en la forma de pessebre, les cançons es van desplaçar amb ell. Però abans d'entrar a la casa, les Nadales corrien pel carrer; havia estat molt estès el costum de formar colles de jovent que aquesta nit anaven pels carrers cantant cançons de Nadal acompanyant-se dels instruments populars més inversemblants. Hi havia llocs on aquest pintoresc conjunt musical, a més, passava de casa en casa captant i el que recollien s'ho gastaven en menjar i beguda."
(Text extret de "Festes i costums dia a dia. Calendari de la cultura tradicional viva segons Joan Amades")



Us proposo que recordeu alguna de les cançons de Nadal que tots hem cantat i que ompliu el següent encreuat amb els títols de 14 Nadales Tradicionals. Per facilitar-vos la feina, us regalo els espais (quadres negres), els articles, les preposicions i una de les Nadales:





Si heu trobat alguna de les 14 Nadales Tradicionals podeu agafar un bombó.
Agafeu-ne només un per cada cançó encertada, que estan comptats!!


Comentaris

  1. 5.- vertical.- LES DOTZE VAN TOCANT

    :-))

    ResponElimina
  2. Assumpta, me l'has robada!! Hahaha!

    Doncs al costat, diria que és la 8 vertical (quasi no veig els números):

    El noi de la Mare!

    ResponElimina
  3. Uffff... hola i totes aquestes coses que es diuen :-))

    Que aquesta nadala m'encanta, és -de les catalanes- la meva preferida i m'emociona quan la sento per l'Escolania de Montserrat... És tan maca!! :-))

    ResponElimina
  4. Ostres, YÁIZA, hehehe menys mal que he fet servir el meu truc d'entrar a lo bèstia i deixar les salutacions per després :-)) és que aquesta uffff m'agrada tant, però tant... :-))

    La que has dit tu també és molt maca, eh? ;-))

    ResponElimina
  5. I El Rabadà, a sota del Fum, fum, fum... deu ser l'11, però no veig el número!

    ResponElimina
  6. Doncs tens raó, xiqueta, jo tampoc el veig. Comença per "1" però no veig l'altre... en tot cas ho farem així :-)

    Tu dius que sota el FUM, FUM, FUM i ha el RABADÀ

    I jo dic que, també horitzontalment i sota el RABADÀ hi ha EL PETIT VAILET :-)

    Si els hem encertat segur que demà en MAC ens aclareix els dubtes i ens dóna un parell de bombonets a cadascuna hehehe... i jo ara ja paro, a veure si algú més en troba alguna... demà, hi torno! :-DD

    (Bé, quan dic "demà" vull dir "pel matí") :-))

    ResponElimina
  7. Va que deixo els darrers bombons per algú més que encara m'empatxaré! :)

    ResponElimina
  8. Hahahaha ostres, CARME!! A mi ahir em van regalar una capsa de bombons "reals" (dels que engreixen aissss) la mare d'una nena de catequesi... i me l'hauria acabat sencera. L'he obert avui i ja no en queda ni la meitat (en Josep Lluís m'hi ajuda, que consti) :-DD

    D'aquests d'en MAC, els rodonets més clarets, els que són de xocolata amb llet, els liquidaria tots ara mateix :-DD

    ResponElimina
  9. Nenes!!!! Ordre!!!! Que en vull encertar alguna en aquest! Però ara no m'ho puc imprimir (és que si no no m'aclaro...), ho he de fer més tard... però a aquest ritme no n'haureu deixat ni una!!!!

    Deixeu-me algun bombonet plis.... tornaré més tard!

    ResponElimina
  10. Amb nocturnitat però no pas amb traïdoria, ja s'ha fet molta feina en aquest encreuat. :-DD
    Molta i molt ben feta, tant que ja puc repartir un bon grapat de bombons: 2 per l'ASSUMPTA, 2 per la YÁIZA i 4 per la CARME (només 4 perquè la seva proposta pel 6 horitzontal no és correcta). :-)

    Queden doncs 6 Nadales per descobrir. Així que, si en vols encertar alguna PORQUET :-D, no ho deixis per molt tard que ja se sap que, com diu el refrany, davant la xocolata no hi ha ni amics ni parents! :-DD

    ResponElimina
  11. Aaaal loooro!!!! Que arreplego el primer bomboneeeet!

    1.- Pastorets de la muntanya!!!!

    Oeoeoeoeoeeeee! Per fi!!!!

    ResponElimina
  12. Amb la muntanya havia d'estar relacionat... si no, no l'encerto! :)

    ResponElimina
  13. Hahahaha PORQUET!! és ben cert que la muntanya i tu sou ben inseparables!! :-))

    Ja he arreplegat dos bombonets que ahir ja vaig veure que tenien un aspecte insuperable... Jo agafo de la primera columna el de la segona fila i, també de la primera columna el de la cinquena fila :-DDD

    ResponElimina
  14. Arribe tard, però els sabia tots (hihihi), així que agafe el bombonet abans de que s'acaben.

    ResponElimina
  15. Eeeeeep JOTAPÉ!! Que encara queden respostes per dir!! Portaaaaa aquest bombó cap aquí! :-DDD

    ResponElimina
  16. Porquet i Jp! feu el favor de treballar una mica més, que encara falten cançons per endevinar!

    Nens! A la feina!

    Ara veig, Mc, que les paraules del 6 ni tant sols lliguen amb les lletres que has deixat de pista! :)

    ResponElimina
  17. Oh, i en PORQUET sí que n'ha dit una, però en JOTAPÉ noooooo!! :-P :-P

    ResponElimina
  18. És que el bombó estava tan bo que se m'ha enterbolit el cervell... ja hi penso ja, però no me'n surten més.

    El meu as amagat era el Desembre Congelat però ja hi ha qui se m'ha avançat.... grrrrrr

    ResponElimina
  19. 1.-Pastorets de la muntanya

    Podria ser, oi?

    Jo n'agafo un de ben negre... :) Assumpta els nostres gustos coincideixen a la perfecció perquè ens afartem de bombons les dues. :)

    ResponElimina
  20. Tornem a fer recompte de bombons (ai!, vull dir d'encerts) :-DD

    Un per EL PORQUET i un per l'ASSUMPTA, podeu agafar el bombó corresponent. Pel que fa a JPMERCH i CARME, haureu de tornar els bombons que heu agafat. En JP perquè no diu cap Nadala i la CARME perquè la que diu ja l'havia dit abans EL PORQUET i el bombó ja se l'ha menjat ell. ;-))

    ResponElimina
  21. No arribo tard, arribo tardíssim. Les que s'ha via ja les heu dit i la resta ni flowers. Vaig a veure què trobo

    ResponElimina
  22. Vaaa que no me n'he deixatquasi cap!!! treballeu massa! hehe
    provaré sort

    12 vertiCal ARA VE NADAL

    ResponElimina
  23. 6 horitzontal. Sant google diu ( s'hi val ,oi?)

    Les besties del naixement

    ResponElimina
  24. MIREIA: Arribes tard però encara hi ha feina per fer.
    I ben feta que la fas, un parell de bombons per tu! :-)

    ResponElimina
  25. I tant que s'hi val googlejar, oi MAC? D'on creieu sinó que vaig treure jo tants personatges dels Pastorets? :-DDD


    En queda UNA... la 9 horitzontal, tres paraules de 2 /4 / 5 lletres

    la tercera paraula té, en segon lloc, una "A"... mmmm vaig a veure...

    ResponElimina
  26. Hehehehe, crec que ja la tinc!!!

    9.- horitzontal.- ÉS AVUI NADAL

    I m'agafo -si en MAC ho confirma- aquest bombó que té forma de flor, el tercer de la primera fila :-))

    (CARME, diuen que els bons xocolaters són els que els agrada la xocolata negra... a mi m'agrada tota, però reconec que prefereixo amb llet) :-)))

    ResponElimina
  27. Cap problema en demanar ajuda a Mr. Google que per això hi és. :-))

    I si, ASSUMPTA, aquesta és la Nadala que ens faltava per solucionar l'encreuat. Així que pots menjar-te l'últim bombó (el que té forma de flor, el tercer de la primera fila) :-))

    ResponElimina
  28. Ai, gràcies, MAC... la veritat és que... sí... ho confesso... en un atac d'optimisme, ja me l'havia menjat :-DDD

    Molt bo!! això sí!! ;-))

    ResponElimina
  29. Va vinga el torne. Però no m'heu deixat pensar les respostes.

    ResponElimina
  30. Va, no pateixis, JOTAPÉ :-) Jo n'havia guardat un d'ahir i te'l dono ;-))

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Ens encanten els comentaris, són com regals virtuals!

Entrades populars