Encreuat de Nadal - 04

Acceptant el convit de participar en aquest CALENDARI d'ADVENT 2011, ho faig amb un dels jocs que us proposo de tant en tant al XAREL-10. Concretament he preparat una sèrie de Mots Encreuats Temàtics Nadalencs dedicats a quatre temes ben concrets de la nostra rica tradició del temps de Nadal. I aquí tenim el quart i últim...

EL DINAR DE NADAL

"... al voltant de la taula del dinar de Nadal hom procurava d'aplegar-hi els parents més pròxims, i com més millor. Els qui tenien familiars que vivien a dispesa o en casa d'amo, avui els convidaven, puix que resultava ingrat de tenir algun parent que hagués de menjar en casa forastera i separat del nucli i l'escalf familiars. Hom passava per damunt de desavinences i d'antipaties, per evitar que algun parent hagués de menjar entre gent estranya, com un bord..."
"La nota típica del dinar tradicional barceloní era l'escudella feta obligadament amb pasta ben grossa i ben gruixuda ... Hom la feia amb l'olla de les quatre ordres mendicants, dita també de les quatre carns ... Aquesta olla magna només solia fer-se tres cops a l'any: per Nadal, pel sopar de dimecres de Carnestoltes ... i pel dia del sant del cap de casa. Val a dir que cap d'aquestes dues últimes olles no era tan grassa ni tan abundant com la de Nadal, per a la qual no es planyia res."
(Textos extrets del "Costumari Català de Joan Amades")



Fem doncs una bona escudella barrejada i ompliu el següent encreuat amb 20 dels ingredients de l'Escudella i Carn d'olla segons la recepta inclosa dins el Corpus de la Cuina Catalana.
Per facilitar-vos la feina, us regalo els espais (quadres negres), els articles, les preposicions i dos dels ingredients amagats:





Si heu trobat algun dels 20 ingredients de l'Escudella i Carn d'Olla
podeu agafar un bombó.
Agafeu-ne només un per cada ingredient encertat, que estan comptats!!



Comentaris

  1. 2.- HORITZONTAL: PEU DE PORC
    2.- VERTICAL: PORRO

    ResponElimina
  2. 13.- NAP
    19.- API
    17.- GALETS
    10.- OS DE PERNIL

    ResponElimina
  3. Mentre no començo a fer encerts i poder agafar bombonets (la CARME agafarà els foscos, segur hehe) aniré menjant una mica d'escudella, que té una pinta impressionant :-DD

    ResponElimina
  4. CARMEEEEEE!! Descansa!! que no tinc temps ni d'imprimir res, que ja l'hauràs acabat!!... Ui, si tots els bombons són de xocolata amb llet... hehehehe... me'ls quedaré tots!! fins i tot els encerts de la CARME!! :-P

    ResponElimina
  5. Ostres, tu! Jo vinga a treballar i resulta que tots són del llet... catxis! M'hauré de menjar l'escudella que fa molt bona pinta!

    Sort del calendari d'Advent per fer una mica de gresca als comentaris. Avui deia a cal Mc, que la trobo a faltar, allà! :)

    ResponElimina
  6. Jo no l'imprimeixo... tiro de cavall estant, que deia el meu pare...

    11.- ORELLA DE PORC

    ResponElimina
  7. CARME, l'escudella me l'estic menjant jo... tu busca paraules!! :-DD

    Doncs, saps que jo a cal MAC m'estic acostumant a jugar així i també m'agrada? Saber que cada dia surt l'enigma o l'endevinalla puntualment a les 10 i que hi ha tot el dia per pensar sense preocupar-te si et passen al davant o no... i, d'altre banda, hi ha això que tu dius... "la gresca"... crec que li haurem de demanar a en MAC que faci DOS BLOGS, un amb comentaris oberts i l'altre moderats :-DD

    ResponElimina
  8. En tinc un parell més... però ja paro...

    ResponElimina
  9. He, he, he... només em faltaria dos blogs del Mc! quina feinada!

    ResponElimina
  10. Dona'm una pista, dona!! :-DD

    És que cada vegada que vinc aquí, m'arriba un comentari al meu blog i vaig a veure... i quan torno ja has dit una altre paraula!!

    En MAC pot amb dos blogs perfectament!! :-))

    ResponElimina
  11. Aaaaaah!! hahahaha que he llegit malament!! Que ets tu que no et veus capaç amb dos blogs d'en MAC!! Si, dona, i tant!! dos passatemps al dia!! Genial! ;-))

    ResponElimina
  12. En Mc... i tant que pot! Pot amb tot! Sóc jo que ja no puc amb tot el que voldria fer!

    Pistes: crec que l'11 comença per O i el 8 comença per P

    ResponElimina
  13. I ara a veure si amb aquestes pistes en trec alguna altre mmm

    la P aquesta potser són PASTANAGUES... vaig a veure si quadra :-))

    No, en singular...

    8.- vertical.- PASTANAGA

    ResponElimina
  14. No, ASSUMPTA, no aneu bé... que no veus que no pot ser que hi hagi dos XAREL-10?. Ai!, espera, que potser et refereixes a les solucions dels mots encreuats. :-DDD

    Doncs és clar que aneu bé!. :-))
    Molt bé, diria jo. La CARME s'emporta 9 bombons i mig (el 11 Vertical no és exactament el que ella ha dit) i l'ASSUMPTA li toquen 2 bombons més. :-))

    ResponElimina
  15. Home, clar, dos XAREL-10 no... però, i un XAREL-10 i un XAREL-11? :-DDDD

    L'onze vertical no és "exactament"?... Doncs mentre mastego un d'aquests deliciosos bombons miro a veure què pot ser hehehe

    ResponElimina
  16. 11.- vertical.- GALTES DE PORC?

    No ho crec, però... hehehe

    ResponElimina
  17. ASSUMPTA: Doncs tampoc, però tant tu com la Carme, hi esteu ben a prop. :-))

    ResponElimina
  18. Hehehe que no aparegui per aquí EL PORQUET, que ens l'anem menjant!! :-DD

    ResponElimina
  19. 16.- PATATA
    11.- MORROS DE PORC?
    4.- COSTELLA DE VEDELLA?

    ResponElimina
  20. nenes, que no sé si me n'heu deixat cap i ara he de marxar. Quan torni m'hi poso!

    ResponElimina
  21. CARME!!! crec que és CARETA DE PORC!!!

    Oi que sí? :-))

    11.- vertical.- CARETA DE PORC
    3.- vertical.- CANSALADA VIADA


    Va!! MIREIAAAA que et quedaràs sense!!

    ResponElimina
  22. Jo també crec que el 16 horitzontal és PATATA, com ha dit la CARME, i, llavors, perquè lligui amb la 5 vertical, si tenim una "A" allí al mig, crec que està clar que ha de ser alguna cosa de XAI... :-) COSTELLA?

    5.- vertical.- COSTELLA DE XAI

    I ja ho deixo, que encara en queda alguna per si algú s'anima... demà en MAC ja ens dirà com anem :-))

    ResponElimina
  23. Demà jo ja no seré per aquí, però, si em toc a algun bombonet més, ja ho saps que te'ls cedeixo gustosament...

    Bon nadal!!!!!

    ResponElimina
  24. Eeeeei, gràcies!! :-)) jo crec que el de la PATATA l'has endevinat segur... i que hi surt VEDELLA també ho crec... així que, com a mínim, un bombó i mig més :-DD

    CARME!! BON NADAL, GUAPA!! :-))

    ResponElimina
  25. Bon dia, noies. :-))
    Doncs si, l'onze vertical és CARETA de PORC per tant el mig bombó que havia quedat és per l'ASSUMPTA que també se'n pot emportar dos més, igual que la CARME perquè les dues encerten també els altres quatre ingredients que diuen.

    Si no m'han fallat els comptes, només en queden dos (de bombons i d'ingredients) qui se'ls emporta? :-))

    ResponElimina
  26. Efectivament, en queden dues:

    9 horitzontal, de cinc lletres, la segona és una "I" i la cinquena una "A".

    15 horitzontal, de set lletres, on la segona és una "A" i la cinquena una "I"


    I ho deixo una estoneta per si algú s'anima a provar-ho :-))

    ResponElimina
  27. A veure...

    15.- horitzontal.- GALLINA

    Caram, quina escudella tan bona que resultarà!! :-))

    ResponElimina
  28. Aiguaaaa? :-DD serà "aigua" la que falta? :-))

    perquè, és clar, tot això ho hem de bullir!!

    Doncs m'arrisco!! :-)

    9.- horitzontal.- AIGUA

    A veure si hi ha sort!! ;-)

    ResponElimina
  29. Doncs amb aquests dos últims ingredients, l'ASSUMPTA finalitza l'encreuat i s'acaba la capsa de bombons. Felicitats!! :-))

    ResponElimina
  30. Iupiiiii!! :-))

    Bé, a més dels bombons, primer menjaré una mica d'escudella i carn d'olla... :-DDD

    Així, per ordre, els bombons aquests, que són deliciosos, me'ls guardo pels postres... nyam, nyam!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Ens encanten els comentaris, són com regals virtuals!

Entrades populars